Koľko stál váš bicykel? Ak ste si kúpili v cykle či obchode so športovými potrebami nový, zrejme vás vyšiel na 500-1000 eur. Ale dajú sa kúpiť aj lacnejšie, ak ho využívate len párkrát ročne a využívate ho skôr na nutné činnosti, akými sú cesta do práce, do obchodu alebo neďalekú záhradku, možno vám stačil aj za 200-300 eur. Aspoň vás prípadná krádež tak nebude mrzieť.
Určite i vám je jasné, že cyklisti na Tour de France nemajú bicykle za 500-1000 eur, čo je cena bežných modelov, akých sú v obchodoch desiatky. Možno by ste si tipli 3000 eur, možno 5000 eur. Ale možno si neviete predstabiť, čo by mohlo mať na bicykli hodnotu piatich tisíc.
Pritlačte. Podľa dostupných údajov, väčšina cyklistov štartujúcich na Tour de France 2023 má bicykle v hodnote nad 10 tisíc eur.
Napríklad nový Trek Madone SLR, na ktorom štartuje bývalý majster sveta a šprintér Mads Pedersen, stojí 20-tisíc eur. Nie je identický, aký má Pedersen na Tour, rozdiel je však len v detailoch. Colnago, na akom štartuje dvojnásobný víťaz Tour de France Tadej Pogačar, vyjde okolo 17-tisíc eur, kedže Slovinec má rôzne diely špeciálne vytlačené na 3D tlačiarni. Cervelo S5 jeho veľkého rivala a vlaňajšieho víťaza Jonasa Vingegaarda stojí len o trochu menej, približne 15-tisíc.
Áno, to sú hodnoty, za ktoré sa dajú kúpiť aj celkom nové autá od ŠKody, Kie, Hyundaiu, Toyoty, Citroenu či ďalších bežných značiek jazdiacich po našich cestách.
Dôvody, prečo sú tieto bicykle tak drahé môžeme ľahko identifikovať. Sú to predovšetkým náklady na vzácne drahé kovy, z ktorých je vyrobený rám či ďalšie časti bicyklov, no taktiež aj skutočnosť, že to nie sú bicykle vyrábané sériovo v tisíckach kusov ako bežne dostupné bicykle v obchodoch či trebárs mobilné telefóny alebo bežné autá, ktorých vychadzajú z pásovej výroby tisíce denne.
Zobrazit příspěvek na Instagramu